Recenzie „Razboiul de 2194 de zile”

Autori: Alesandru Dutu si Constantin Olteanu

Aparitie: Septembire 2011

Colectia: Biblioteca de razboi

Nr. pagini: 480

Cumpara cartea

Recenzie scrisa de Cristina Mitrea | 4arte.ro

2194 de zile. Atat a durat cel de-Al Doilea Razboi Mondial, eveniment care a marcat vietile a milioane de oameni din 1939 si pana in 1945. Alesandru Dutu si Constantin Olteanu sunt cei doi specialisti in istorie care au adunat intr-un volum aparut de curand la Editura Tritonic, in colectia Biblioteca de Razboi, toate elementele acestei conflagratii.

Cei doi autori nu trateaza doar razboiul in sine, ci isi incep lucrarea cu premisele acestui conflict, cu toti pasii facuti de Hitler spre dezmembrarea si cucerirea Europei (ocuparea Austriei si a Albaniei, dezmembrarea Cehoslovaciei, presiunile asupra Poloniei etc), nesfiindu-se sa arate slabiciunea natiunilor care ar fi trebuit sa ia atitudine in fata comportamentului german si terminand cu semnarea tratatelor de pace.

Intre aceste limite, Alesandru Dutu si Constantin Olteanu aduna in sute de pagini informatii utile despre ceea ce a insemnat Al Doilea Razboi Mondial, folosindu-se de fapte si dovezi descoperite in urma unei documentari infernale, plasand in carte, pe langa texte, o multime de fotografii reprezentative si de harti menite sa ofere si mai multe explicatii.

Fie ca sunteti elevi, studenti sau aveti o pasiune pentru istorie, volumul “Razboiul de 2194 de zile” va va ajuta sa aflati lucruri noi sau sa va puneti in ordine in minte ceea ce stiati deja despre Al Doilea Razboi Mondial, pentru ca materialul este foarte bine ordonat si sistematizat in opt capitole mari, care permit miscarea cu usurinta printre informatii. Preliminariile politice, diplomatice si militare ale razboiului, declansarea evenimentului si extinderea lui la nivel mondial, victoriile si infrangerile si in final bataliile care au pus capat conflagratiei – toate acestea sunt detaliate cu profesionalism si detasare, dintr-o perspectiva moderna, intr-un limbaj clar si atragator, dupa cum a declarat si Constantin Olteanu, unul dintre autori, in cadrul evenimentului de lansare a cartii:

„Noi am avut in vedere sa realizam o lucrare care sa se potriveasca cu aprecierile, abandonand unele care sunt vetuste […] si sa asimilam ceea ce a fost asimilabil. Si in acelasi timp sa facem unele reconsiderari asupra aprecierilor fata de diferite evenimente din acest spatiu cronologic, care stim ca au fost politizate si prezentate altfel decat au fost in realitate din diferite motive. Am avut grija de asemenea ca in latura militara sa prezentam cat mai bine posibil si invingatorii si invinsii […] Am incercat ca in toata stradania noastra sa facem uz de rigurozitate stiintifica. Sigur, nu putem sa spunem ca am epuizat tematica celui de-Al Doilea Razboi Mondial si lucrarea este supusa acum publicului, el este cel mai in masura sa aprecieze.”

Alesandru Dutu este istoric, profesor universitar doctor la Facultatea de Relatii Internationale, Istorie si Filosofie a Universitatii “Spiru Haret” din Bucuresti si doctor in Stiinte Militare, specialitatea Istorie Militara.

Alesandru Dutu s-a nascut in 1948. Este unul dintre cei mai cunoscuti si apreciati istorici militari si cercetatori stiintifici din tara noastra.

Activitatea lui publicistica este vasta si extrem de importanta. Are numeroase premii academice si o contributie esentiala la aflarea adevarului privind periada tulbure a participarii armatei romane la al Doilea Razboi Mondial.

In anul 1973 a absolvit, la Universitate Bucuresti, Facultatea de Istorie, obtinand licenta in istorie. In 1995, a devenit doctor in Stiinte Militare, specialitatea Istorie Militara.

Si-a inceput activitatea de cercetare stiintifica, elaborari de studii, comunicari stiintifice, monografii si tratate in anul 1973, in cadrul Institutului pentru Studii Politice de Aparare si Istorie Militara.

Spiritul sau de echipa, capacitatea de sinteza si de implicare in activitati cu caracter stiintific si social l-au determinat sa urmeze pasii unei cariere stralucite de profesor si publicist, de cercetator in istorie, realizand studii inedite de istorie militara romaneasca, mai ales.

Alesandru Dutu este membru in colectivele redactionale ale mai multor publicatii de specialitate, cum ar fi: Revista de Istorie Militara, Analele Universitatii „Spiru Haret” – Seria Istorie, revista Document etc. De asemenea, este vicepresedinte al Comisiei Romane de Istorie Militara.

Activitatea lui publicistica este extreme de prodigiasa, remarcabila, mergand de la articole la monografii, sinteze, albume, culegeri de studii, volume de documente, lucrari in colaborare si pana la scenarii si comentarii la filme documentar-istorice.

Intre 2008-2010, Alesandru Dutu a fost sef de catedra si decan la Facultatea de Istorie, Muzeologie si Arhivistica de la Universitatea „Spiru Haret”.

Constantin Olteanu
este istoric, profesor universitar doctor in cadrul aceleasi facultati si doctor in Istorie.

Constantin Olteanu s-a nascut la data de 5 iulie 1928, in comuna Vulcana-Pandele (judetul Dâmbovita). A absolvit Scoala de Ofiteri Politici de la Ineu la data de 30 decembrie 1949, cu gradul de locotenent.

A absolvit in anul 1956 cu “Diploma de merit” Academia Militara Politica din Bucuresti, iar in 1959 a obtinut licenta in istorie in urma absolvirii Facultatii de Istorie din cadrul Universitatii Bucuresti. A obtinut titlul stiintific de doctor in stiinte istorice in anul 1964. Constantin Olteanu a parcurs pe rând treptele ierarhiei militare, desfasurând o ampla activitate didactica si de instructie.

In anul 1971 avea gradul de general-maior. In anii ’70, generalul Olteanu s-a ocupat de epurarea armatei romane de ofiterii cu studii in URSS, indiferent daca acestia erau sau nu recrutati de catre KGB. Aceasta operatiune sa desfasurat treptat si a fost un „proces delicat”, când militari cu importante functii de comanda si decizie, dar cu studii la Moscova au trebuit scosi de la comanda unitatilor combatante, fara a le provoca o reactie de fronda, dar si fara a irita Moscova. In anul 1979, a fost numit sef al Statului Major Central al Garzilor Patriotice si, in acelasi timp, si consilier militar al lui Nicolae Ceausescu.

In perioada 29 martie 1980 – 16 decembrie 1985, generalul-locotenent Constantin Olteanu a indeplinit functia de ministru al apararii nationale. In acest interval, a fost avansat la gradul de general-colonel.

In anul 1985 a fost numit in functia de prim-secretar si Primar General al Bucurestiului, pe care a indeplinit-o pâna in 1988. Olteanu isi aminteste ca Nicolae Ceausescu tocmai venise dintr-o vizita in URSS, l-a chemat la el si i-a spus: „Mergi pe linie politica, in locul lui Pana, iar in locul tau o sa-l punem pe Milea”.
Printre obiectivele realizate in mandatul sau de primar, Olteanu mentioneaza modernizarea râului Dâmbovita, continuarea lucrarilor la metrou, constructia de locuinte si prelungirea Bulevardului Victoria Socialismului pâna la Soseaua Mihai Bravu.

Apoi, din mai 1988 si pâna in decembrie 1989, a fost secretar al CC al PCR, initial pentru propaganda si presa, apoi pentru relatii externe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *